L Is For Lovely

Söndag den 19 maj. New York, dag 1.

Kategori: Allmänt

Tänkte jag skulle berätta om New york-resan, day by day. Dels för er men också lite som en dagboks-anteckning för mig själv, så jag alltid kommer ihåg den! :)
 
Jag börjar således från början och slutar vid slutet, logiskt va? ;)
 
Här kommer dag 1, söndag 19 maj 2013. 
 
Jag och Kajsa möttes på Arlanda vid halv åtta-tiden på morgonen! Hon hade åkt med natt-tåget från Umeå och jag fick skjuts av fina Annelie dit! 
 
Vi satte oss och tog en kopp kaffe i Skycity medan vi väntade på vår avgång mot New york!
 
En glad Kajsa med kaffekoppen i högsta hugg! 
 
Vi spelade en hel del kort medan vi väntade och under flygresan. Jag vann för det mesta! ;)
 
Efter åtta timmar på planet landade vi på Newark Airport! Efter säkerhetskontrollen som by the way är liiite omständig, (man släpps ju inte in i USA bara så där) och en lång väntan på vårt bagage tog vi en taxi till lägenheten. Taxiresan vad oförglömlig. Jag var trött, taxichauffören körde snabbt och ryckigt, det var kvavt och varmt i luften och hela taxibilen stank av billigt rakvatten. Alla dessa faktorer gjorde mig lite lätt illamående samtidigt som jag var väldigt exalterad och försökte insupa allt det jag såg utanför fönstret. 
 
Väl framme mötte vi vår hyresvärd Eva som visade oss stället. Det var kanske det risigaste trapphuset jag någonsin satt min fot i men själva lägenheten var fin och mysig. Den låg dock på femte våningen och vi var helt slut när vi kånkat upp våra väskor för alla trappor.
 
Vår trappuppgång. Räknade till 84 trappsteg totalt! 
 
Niklas och hans kompis Mattias kom förbi, dom hade varit i New york några dagar och haft spelningar men skulle åka hem samma dag som vi kom. Nåja, vi mötte upp dom och begav oss ut i Chinatown, där vi bodde, för att hitta något att äta. Det slutade med att vi hamnade på ett halvsunkigt kina-hak. Inte det mysigaste stället direkt men billigt och gott! ;)
 
Jag och Kajsa, utanför vår port i Chinatown.
 
När grabbarna åkt var kl ca 18, lokal tid. För mig och Kajsa, som fortarande på något sätt levde på svensk tid var kl 24 och vi hade varit vakna i 17 timmar. Vi var trötta och ville nog mesta av allt bara sova. Vi bestämde oss dock för att gå ut och försöka hitta nått snabbköp för att inhandla lite snacks och kanske lite kaffe till nästkommande morgon. :)
 
Det hela slutade med att vi hamnade i finansdistriktet och där vandrade vi runt i flera timmar och kollade på dom häftiga husen. 
 
Stooort hus.
 
Finansdistriket.
 
Jag utanför ett häääftigt hus! ;)
 
Kajsa, utanför samma häääftiga hus! :P
 
Vi gick också förbi Ground Zero, själva platsen var avspärrat då de håller på att bygga något typ av minnesmonument men vi var iaf där. När man står där och tittar på det stora området där husen föll känns hela händelsen helt overklig. Och när jag läste på minnesmärket som sitter på väggen där, med namnen på dom som dog blev jag rörd, förtvivlad och sorgsen. 
 
Hur som helst, när vi kom hem slocknade vi som två klubbade sälar! Trötta efter en lååång dag men så klart också entusiastiska över vad vi sett och över vad som komma skulle! Vi hade ju ytterligare 6 dagar kvar att utforska och njuta av New york! :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: